اندیشــه هایِ حقــوقی

در این صفحه به ارائه و انتشار یادداشت های حقـوقــی، اجتمـاعــی، ورزشــی و فرهنگــی پرداخته خواهد شد و امید است که مورد قبول بازدیدکنندگان قرار گیرد.

نویسندگان
سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور
سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۲
آبان
۹۷

جایگاه ارزشمند و بلند بالای ایثارگران هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست؛ چنانکه پس از گذشت سال های سال، هنوز هم ذره ای از جاودانگی های این نیروهای ارزشی کم نشده است. در این میان، ایثارگران نیز همانند سایر شهروندان از حقوقی برابر برخوردار می باشند. برخی از ایثارگران به جهت صدمات جسمی شدیدی که در طول دوره دفاع مقدس به آنها وارد شده است، نیاز به امداد و توجه بیشتری نسبت به سایر شهروندان جهت بهره مندی حداقلی از حقوق شهروندی دارند.

به جهت ناتوانی و نامساعد بودن فضای شهری و ساختمان های اداری، بسیاری از ایثارگران و معلولان شریف از حضور در مکان های عمومی، اداری، علمی، تفریحی و گردشگری محروم بوده و علاوه بر اینکه همین نادیده گرفته شدن باعث ورود خسارت معنوی و حیثیتی به آنها می گردد، از حقوق شهروندی و اولیه خود بی نصیب می گردند. 

فرهنگ

جهت مطالعه بیشتر، به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

۲۲
آبان
۹۷

اخلاق به عنوان یک امر درونی، در ذات همه انسان ها نهادینه شده است که می تواند هم به صورت منفی و هم به صورت مثبت، خود را عرضه کند. آن چه که بیشتر مد نظر عموم قرار دارد، بعد مثبت اخلاق بوده که مشترک در ذات تمام بشر است، لذا تمام جوامع سعی می کنند که پایبند به موازین اخلاقی باشند. چنانچه اگر یک شخص جنبه های منفی اخلاق را از خودش بروز دهد، علاوه بر اینکه وجدان خود را آزرده می سازد، از دید عموم بعنوان یک فرد نه چندان محترم، شناخته می شود. 

قسمت اعظمی از دامنه اصول اخلاقی در میان جوامع مختلف، مشترک است، لیکن به جهت تفاوت های فرهنگی، دینی، مذهبی و آداب و رسوم در هر کشوری، تفاوت هایی در مبانی اخلاقی آنها مشاهده می شود. اخلاق یکی از منابع مهم علم حقوق می باشد، به خاطر گرایش فراوانی که ذات انسان به فضیلت های اخلاقی مثبت و مطلوب دارد، قانونگذار نیز در زمان وضع و تصویب قوانین مختلف این مسئله را در نظر دارد که قوانین باید با اخلاق حسنه همخوانی داشته باشد تا در نظر مردم قبیح شمرده نشود. این امر در قوانینی که وضع شده است، مشهود می باشد. 

مالکیت فکری

جهت مطالعه بیشتر، به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

۲۲
آبان
۹۷

همگام با صنعتی شدن جوامع، افزایش تولید آثار فکری به یکی از سیاست های جدی دولت ها تبدیل شده است. به همین جهت قواعد و مقررات گوناگونی در راستای حمایت شهروندان و سوق آنها به سوی تولید آثار فکری، به تصویب رسیده است. 

اساسا حق هر شهروندی است که بتواند خلاقیت ها و استعدادهای خویش را به نمایش بگذارد تا به منافع و اهداف مد نظر دست یابد. آثار این امر صرفا حمایت از منافع شخصی یک فرد نیست، بلکه عامل پویایی جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که از وظایف دولت در حمایت از آنها می باشد نیز تلقی می گردد. 

حقوق

جهت مطالعه بیشتر، به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.